1 september 2009

Ensamstående kvinna myndigförklaras år 1862

Ulrika Jacobsdotter, Smör-Ulla kallad då hon var god för flera hemman, var i normalfallet som kvinna omyndig och kunde inte själv bestämma över sin egendom. Hennes far ville dock att hon ensam och allena, helt utan förmyndare, skulle ha möjlighet att själv bestämma och begärde skriftligen innan han dog, att Ulrika skulle myndigförklaras. Han ansåg henne vara karl nog för sin hatt!!! Hon var 54 år då hon blev myndig! (Det har trots allt hänt en hel del för oss kvinnor sedan den tiden även om det fortfarande är mycket patriarkaliskt i den här lilla byn.)

Fadern, Jacob Isaksson, var född den 6 mars 1782 här i byn och dog den 15 juli 1862, 80 år gammal. Ulrika var den som bott hemma och skött hushållet och säkerligen även sin gamle far då hans krafter avtog.

Ulrikas syster, MajStin (Maria Christina) gifte sig med Erik Lydig. De bodde här i byn och fick 11 barn, Klara hette den yngsta som föddes 1848. Det beslutades tidigt att Klara skulle få bo och växa upp hos sin moster Ulrika och morfar Jacob.

Så här ser intyget ut som ger Ulrika myndighet och rätt att t.ex.sälja sin skog och mark. Åtta år senare säljer hon det hemman hon bor på (se förra inlägget) till Klara och Johan Olof då de gifter sig. De är alltså min morfars föräldrar.


No 2
Utdrag af Förmynderskaps Pastoratet,
(...) den 19 September 1862.

S.D. Enär med behörigt Prestebetyg styrkes att afledne Bonden Jacob Isacssons (...) dotter Ulrica är född den 15 juni 1808, förklarar Ulrica Jacobsdotter oförhindrad att på sätt han skrifteligen begärt, såsom myndig sig sjelf råda och gods sitt förestå.

År och dag som ofvan
På Härads Rättens hvägnar


C.E Lindberg (tror jag namnteckningen ska tolkas)

Läs mer om myndighetsålder här.

3 kommentarer:

  1. Hemskt att Smör-Ulla inte myndigförklarades förrän sent i livet. Intressant att läsa om henne och fadern, har fått berättat för mig några historier om dem tidigare.

    SvaraRadera
  2. Men så var det på den tiden. Kvinnorna var omyndiga, även om de gifte sig. Då var mannen deras förmyndare. Det hade inget med den intellektuella kapaciteten att göra. Kvinnor var nummer två i samhället.

    Först 1919 kom t.ex. en lag som gav kvinnorna rösträtt och år 1921, samma år som min mamma föddes, genomfördes ett riksdagsval där kvinnor deltog. Det var inte SÅ länge sen. Och ännu är det långt ifrån rättvist mellan män och kvinnor, se bara på lönesättning!

    Ulrika myndigförklarades pga. att farsan Jacob Isax´n ville att hon skulle ärva honom utan att behöva ha en förmyndare som samhället valt ut. Ulrika skulle ärva precis som sin syster MajStin som var gift och därmed hade förmydnare. Så har jag fattat det hela.

    Kvinnor kunde ärva och köpa mark men var de ensamstående krävdes förmyndare.

    SvaraRadera
  3. Hej Viola! Tack för kommentar i min blogg.
    Vilken fin och intressant blogg du har! Din blogg tangerar mina intressen så här tittar jag in igen!

    Jag ser att du bor i Ångermanland - kanske i närheten av Omsjö, Näsåker där jag bor...?

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...