10 oktober 2009

Tegar

Höst.
Plöjd åkermark.
Lägden ä riste.
Tegar.
Fårad mark.
Vilsamt.
Framtiden väntar.



Jag älskar riste tegana. Dova färger, bearbetad jord. Omtanke. Förväntan om fortsatt liv, om en ny vår. Karlfeldt skriver inte för inte om "den vår de svage kallar höst". Men här är det inte lika många lägdor som plöjs längre. Väldigt lite korn eller vall sås. Och lukten av kogödsel på våren är en sällsynthet. Nuförtiden. Det var länge sen jag såg en gödselspridare köras. Men mina gammlägder blev till tegar i våras och vall såddes vilket gjorde mej glad!

Idag blev det en biltur på eftermiddagen. Första anhalt var Vallen med matinköp och fika på Näslunds konditori.





Sen blev det en liten tur ut i socknen i det vackra höstvädret. Planerna var att hälsa på en släkting som visade sig vara borta. Det får bli en annan dag. Jag gillar oannonserade besök, spontant knackande på dörren och kliv in i farstun.


Jag fick verkligen se många ristade tegar så stoppen blev många och resan på inget sätt förgäves.



















Till sist en bild från Mo tidigare i veckan. Härliga Ångermanland!

3 kommentarer:

  1. Riktigt fina bilder, vad fint du skriver.

    kram Mia

    SvaraRadera
  2. Mia du okända, trevligt att du kommenterar.
    Det här landskapet har format mig och ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag det MEN ser även hoten från t ex jordbrukspolitiken. Småjordbruk läggs fortfarande ner i snabb takt och skog och sly brer ut sig.

    SvaraRadera
  3. Näslunds Konditori... där jobbade min mamma ett tag i sin ungdom!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...