9 maj 2010

Entusiaster och mjölkbönder

De som läst en del av vad jag skrivit, har förstått att jag gillar kossor. Då jag besökte föräldrarna en vinter på 90-talets slut hann jag se att det lyste i ett par lagårdar i grannbyn. Det är en speciell känsla att passera en lagård då det är mörkt ute och se ljus komma ur de små fönstren vid mjölkningsdags tidigt på morgonen och på kvällen, ett kallt lysrörsljus. Det ger en signal om att det kan finnas ett levande jordbruk där.

Joel & Ingrid


Jag tog kontakt med Joel och Ingrid och frågade om jag fick komma en sommarmorgon för att fotografera. Jag är tacksam för att de sa ja. Att komma in, höra ljuden, känna lukterna gör mej lycklig. Kor är oerhört rogivande kreatur. Jag känner igen mej i det här, småbruk med mjölkkor gör mej glad.

Fotona med min systemkamera blev alls inte bra. Men ändå är jag glad att jag besökte Joel och Ingrid och fick en sista inblick i deras situation som mjölkbönder. Bilderna är bättre för minnet och förståelsen än inga bilder alls.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Vad fint. Är själv praktiskt taget uppväxt i en ladugård. Så jag förstår precis vad du menar med det tända ljuset i ladugården. Det bästa är verkligen ljudet när de idisslar hö, i kör! Jag skulle kunna spela in ett ljudband i mina föräldrars ladugård och lyssna på när jag känner mig stressad.

    SvaraRadera
  2. Ja, passa på att ta vara på detta när du har det i verkligheten. Det låter såååå härligt att kunna uppleva kossor hemmavid... de tryggaste djur i världen!

    SvaraRadera
  3. Tänk vikken tur man ha haft söm ha fått vara ve öm hannmjölkninga te en småbrukarlagål. Nu finns int en mjölkko kvar te nån å bya runt lögd. Vi hadd två kona, den ene hette Slanta för honn mjölke se bra å den anra feck het Åberska för hon va köpt å nån Åberg i lögd.Om je vill dröm je tebaka i tin se kön je gå ut på
    www.gorgen.trandansen.se
    Hälsninga bårda Mobacken

    SvaraRadera
  4. Va rolitt å intressant att si alle e dänn bilden du skriv ôm.

    Slanta å Åberska va int heller se dumt å få hör ôm. En tackar!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...