21 september 2010

Handgrävda diken

Fungerande avvattning är av väldigt viktigt. Det märker man då det regnar 100 mm på ett par dygn eller 50 mm på ett dygn. Det har märkts här vid lagår´n som står där det för mycket länge sen var sjöbotten. Vatten behövs för att leva men vatten gör också att trä kan ruttna.

Nu när ytterst få brukar sin egen mark sköts dikena sporadiskt. Arrendatorerna slår möjligtvis lägdorna, men mer är det knappt Det finns så lite värde i detta, det går inte att omsätta i reda pengar. Förfallet innebär till sist att dikena måste grävas om och då blir det en stor traktor med bred grävskopa som gräver. Diket breddas och får 45 graders slänter. Jag vet, jag har sett. På min mark har ett dike blivit igenplöjt bakom lagårn, bara så där, en inte så trevlig upptäckt i somras. En hemmansägares problem.



Jag har en teori: i ett handgrävt dike med branta kanter etablerar sig sly inte lika snabbt. I ett maskingrävt dike med cirka 45 graders lutning på kanterna, slår sig frön till ro och börjar gro mycket lättare. Jag har inget emot handgrävda diken och kommer att försöka behålla de mina.


I Norrland och i min by finns många diken och fortfarande är många handgrävda och smala. Längre söderut har omarronderingar gjort att täckdikning skapat stora sammanhängande åkrar. Stordrift kräva dessa ytor. De här små åkerlapparna med sina dikesrenar är bra för fåglar och insekter men skapar problem med och för stora maskiner. Jag hoppas verkligen att den här frågan tas upp på utbildning inom landskapsvård. Det finns kanske inte sådan i norra Sverige...


Att ingen bloggar om detta med diken är förståeligt. Diken! Dränering!! Urbota trist. Likväl är dränering viktigt, inte bara för mej. Jag ser det dessutom i ett kulturmiljöperspektiv: gamla handgrävda diken tycker jag inte man ska göra var som helt med. De har ett berättigande att få fortsätta att existera. Bredda dem inte med en stor och bred grävskopa, det finns ju smala skopor om man inte vill använda spade.

Jag bevarar det jag kan av förfädernas arbetsinsats. Det här diket har morfar grävt och pappa underhållit.



Det här är ett relativt nygrävt dike gjort med grävmaskin med stor skopa. Det är inte mitt.


Kan det tänkas att andra bloggare har åsikter om , , , ,

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för dina kloka ord hos mig - jag kan bara hålla med!!! Och jag kan bara hålla med dig också om dethär med handgrävda diken. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det växer mer sly på breda diken med mindre brant kant, men det är ju klart att det är så! Jag skall själv låta bygga en ny väg här hos mig, och om det behövs dikas så kommer jag att vara som järven på dessa traktorgubbar med att de skall använda sin smalaste skopa. Bra tips!!! Tack :)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...