10 november 2010

Städa!

I 50-talskökets platsbyggda städskåp finns hyllor och finesser som inte fås i dagens standardstädskåp. Här finns slanghållare på insida dörr och hyllplan med olika djup och bredd.

Plats finns för dammsugare, sopborste, sopskyffel, vaskkäpp, hinkar, klädborste, tvättmedel, stärkelse, fönsterputs, strykjärn, stänkflaska, fläckborttagningsmedel, snöre, linjaler, hållare för fyra trasor och en hel del annat. Hyllorna är ju inte proppfulla i dagsläget.


Istället för hyllremsor har hyllornas framkanter målats röda. Och strykjärnet har rött handtag och RÖD elkontakt!!! Jag skulle själv ha varit lika glad som jag antar att min mamma måste ha varit då hon hittade detta till det nya köket. Accessoarer i rött. (Möjligen är strykjärnssladden utbytt, känner mej lite osäker om detta.)


Glimt fönsterputs. Ett litet ovärderligt lager finns. Jag näms inte använda de få paket som finns kvar. Tänk - man köpte flingor i ett LÄTT och BILLIGT paket. Sen blandade man ut det med vatten hemmavid och fick ett härligt blått putsmedel. Det var på den tiden man handlade nära, kanske cyklande eller sparkande sparkstötting till affären. Numera tar man bilen till stormarknaden miltals bort och packar in vatten som flingorna är lösta i. Det blir dyrare än utan vatten kan jag lova och därtill kommer en hårdplastförpackning som ska slängas, förr återanvändes glasflasken att blanda i.

Jag har fotat städskåpet lite från och till. Här står nu även Grumme såpa, några klädnypror i trä ligger på hyllan. De låg nog i en plåtburk då jag var liten. Och tvättmedlen då för tiden hette Radion och Surf, senare Sulfo om jag minns rätt. På bilden syns tvåltvättflingorna Lux från 1970/1980 med EAN-kod. När kom EAN-koderna till Sverige egentligen?

Jag hittar en heltintressant hemsida om tvätt och läser där att tvåltvättmedlet Radion kom i början av 1940-talet och att det antagligen var det första tvättmedlet som innehöll optiskt vitmedel. 1956 lanserades de syntetiska tvättmedlen och av dem blev Surf det ledande. Renare tvätt på lättare sätt – med Surf var sloganen från tillverkaren Sunlight i Nyköping.

Jomenvisst, jag är född i den nya moderna tidsåldern med optiskt blekmedel. Men spåren efter tidigare generationers tvättande finns kvar i byn.

På översta hyllan i städskåpet står glasflaskorna med kristallolja och Dilutin (Dilutinflaskan har alltid stått här!). Kristallolja köpte man hos Wallanders dära Vall´n. Den tomma glasflaskan togs med och fylldes på bakom disken på färghandeln. För att komma ditta Vall´n åkte vi buss.

Svinto stålull, fönsterremsor, fönstervadd och papperstejp för inslagning av paket är andra viktiga saker. Överst finns en smart hemmagjord metallhållare för snöre, då det begav sig var det nog hampasnöre här, just nu ett bomullssnöre.

En rostfri hink hör till arbetsredskapen, en liten gul plasthink med rött handtag likaså. Den flytande såpan i plastdunken är ny. Plast var en nyhet och användes inte i engångs-förpackningar utan i redskap som användes om och om igen - som en plasthink till exempel.

Let the sunshine in! Det ska vara kul att städa.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , ,

12 kommentarer:

  1. -Noterar att den röda kontakten är ursågad för att passa i de moderna jordade eluttagen vilket ju försätter jordningen ur funktion. Då strykjärnet troligen inte längre används spelar det ingen roll.

    -Sulfo var Konsums namn på sitt syntetmedel

    -När jag som 16-åring skulle hälsa på min första kärlek Anita i Hörnefors använde jag Surf för att bli extra ren i ansiktet.
    Blev röd som en vallmo i fejset och t.o.m busschauffören trodde jag var sjuk. Kvällen blev inte alldeles lyckad !

    Rune Ö

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Rune! Yes, här finns även ett ångstrykjärn.

    Du har förskräckliga minnen som så här i efterhand blir väldans roliga, särskilt då du berättar dem med godmodig distans. Det blev alltså ingen fortsättning med Anita i Hörnefors!!?

    SvaraRadera
  3. LUX tvålflingor var utmärkta till ylletvätt och jag använde dem alltid när jag skulle tvätta garn till växtfärgning. Doften var suverän, och jag saknar den väldeliga...

    Kommer du ihåg tvättmedlet med "Blå och gröna kraftkorn"? Kommer inte ihåg om det var VIA eller Surf.

    Tack för ett genomnostalgiskt städskåpsreportage!

    SvaraRadera
  4. Mira, visst kommer jag ihåg tvättmedlet med de färgade "kraftkornen". Det bör ha varit en säljande idé! Jag minns inte vilket det var men googlade och hittade följande: http://www.mercurius.nu/skarp/index.php?main=72&id=218&type=article . Det var alltså Surf som laddade med kornen på sent 50-tal. Ahhh, vad kul det är att blogga och vad kul det är med kommentarer! TACK!

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj vad fint :)
    Till och med en städrädd ;) person som jag blir sugen på att ta tag i den där dammsugaren och strykjärnet!

    SvaraRadera
  6. Hej, vad roligt att du hittade in till mig så jag kunde hitta in till dig. Mycket intressant har du på din blogg. Hoppas det är ok att jag lägger till dig bland mina byggbloggar så jag säkert hittar tillbaka. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  7. Färgtrappan - med färgglada och vackert designade städprylar gårdet som en dans att städa ;)

    Gela - jag länkar till din bygg-& trädgårds-kökslands-blogg också.

    SvaraRadera
  8. Jo, visst var det Surf. Jag minns det nu när jag ser hästarna. Och - ja - det är mycket roligt och lärorikt att blogga!

    Tack för länken till mercurius.nu där fanns mycket skojigt.

    SvaraRadera
  9. Snyggt! Har en exakt lik flaska med Dilutin! Har liter mer kvar i min flarra än vad som är i din, underbart att lukta då! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul Robert! Doftminnen ska man vara rädd om...

      Radera
  10. tack för inspirationen. Jag ska bygga ett eget städskåp till stugan. Nu vet jag hur det ska se ut.
    tack
    Patrik

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...