1 augusti 2011

Nytändning

Igår gjorde jag och mannen i mitt liv en resa som gav oss ork. Jag ska försöka berätta mer sen men nu är sista semesterveckan påbörjad och det hö som vi slagit och hus måste tas om hand. Regnskurar har fördröjt torkningen.

Efter gårdagen omvärderade jag min syn på Västerbotten. Norra delen av länet har mycket att ge för en som är intresserad av jordbrukshistoria och av hävdade landskap. Det är i södra delen av länet, min del :-(  som det känns aningens förslyat. Underbara Marianne blev en fröjd att träffa, människorna i Rismyrliden fick oss på fötter. Vi är inte alls idioter som slår med lie och räfsar för hand - å hör sen...


Detta fotografi hittade jag efter pappas bortgång. Det visar farfar Gottfrid, farmor Liva, pappa Clas och hans bror som hässjar hö på sin åkerlapp på 1920-talets andra hälft.  Min pappa, som är född i ett sågverkssamhälle, var alltså sedan barnsben van vid småbrukarliv, inte helt vanligt i Rundviksverken. Det var väl därför han var en fena med lien!

Åkern tvingades familjen sälja till kommunen då marken låg mitt i det expanderande samhället. Där byggdes pensionärsbostäder. Lagården med kreatur hade man kvar många år efter detta. Hö till kreaturen fick man efter försäljningen varje år från Olofsfors bruks mark. Detta ingick i köpekontraktet som jag läst.

Tjingeling! Nu måste jag ut och jobba. Det ska bli en fröjd!
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Visst är det underbart att hitta gamla fotografier. De berättar så mycket om var vi kommer ifrån. Jag har nyss hittat till din blogg. Rolig och intressant läsning!

    http://vintagesmycket.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att hitta gamla fotografier. De berättar så mycket om var vi kom från. Jag har nyss hittat till din blogg. Intressant och rolig läsning!

    http://vintagesmycket.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Völkommen hit till Timmer & masonite, Susanne! Ja gamla foton kan verkligen vaara en guldgruva. Särskilt om man vet var de är tagna och vem/vilka personer som finns med på bilden. Undrar om de som lever om 100 år känner så...

    SvaraRadera
  4. Jag önskade just i somras att det fanns någon som kunde visa oss de rätta liehandlagen... Det slutade med en slåtterbalk. /Sara

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...