28 december 2011

Granntanterna

Hildur och Nanny var de närmaste granntanterna i byn. De var svägerskor och bodde grannar med oss och varandra. Båda var jordbrukarhustrur under sina verksamma dagar. Det var alltid mycket trevligt att bli bjuden hem till den ena eller den andra på kaffe med hembakt. På den tiden umgicks kvinnorna på dagtid över en kopp kaffe, även mamma fastän hon var bra mycket yngre. Blev hela familjen bjuden var det en helgkväll som gällde, oftast under vintern. Under barmarkstid hade alla mycket att stå i. Så många trevliga berättelser jag hört och upplevt, särskilt i Hildurs och Kalles lilla fina faluröda hus tvärs över gamm´vägen. Hälsade jag på ensam bjöds det alltid på Kungen av Danmark. Ni minns väl de bröstkaramellerna?
Hildur flyttade till byn då hon gifte sig med Kalle. Hon var född 1905 i Byviken vid Yttre Lemesjön söder om länsgränsen. Här är hon väldigt nypermanentad, mer än vanligt vågig, och glad som oftast.
Här är jag hemma i byn någon höstvecka på 80-talet. Mamma och Hildur bjöds in på 11-kaffe till tant Nanny. Jag med. Vilken lycka att jag tog med kameran även om bilderna inte på något sätt är toppkvalité. Efter kaffet hade Nanny ett korsord hon inte lyckats lösa helt så vi engagerades i detta. Med stort allvar slår tanterna ihop sina kloka huvuden.
Tant Nanny var späd och hade långt fint grått hår med flätad knut. Hon var född i byn 1903 och tog över föräldrahemmanet efter giftermålet. Hennes bröder var Kalle som gifte sig med sin Hildur, Gotthard, Helge, Paul och John. Alla utom Paul och John, som blev EFS-predikant, bodde kvar i hembygden.

Hildur dog 1988 och farbror Kalle var näst intill otröstlig. Nanny var redan var änka då hon dog 1992.
.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Vet inte varför de tagit mig sån tid att titta in här:-) Har inte hunnit läsa så mycket men fastande direkt för alla bilder på gamla släktingar. Så kul att det finns och man kan se hur alla såg ut:-)

    SvaraRadera
  2. Välkommen hit Klok som en bok! ja gamla foton är ne guldgruva om man vill se det så.

    SvaraRadera
  3. Själv minns jag "Tant Therese" och "Farbror Hugo" på andra sidan vår lilla grusväg där vi bodde. De hade sommarstuga där och vi var alltid välkomna. jag trodde nog att de hette "tant" respektive "farbror". Det låter länge sen, men var i mitten på 70-talet.

    SvaraRadera
  4. Jamen 70-talet var ju länge sen, så där 40 år sen, mer än en generation...

    Jag har beslutat att skriva tant och farbror på bloggen trots att jag själv hör till den sorten nu. Det visar på hur man som barn såg på äldre då jag var liten, likaså skriver jag mamma och pappa fastän det känns lite udda att en vuxen människa benämner sina föräldrar så. Med det vill jag visa på tidsandan då jag var liten. Mor och far var en ännu äldre benämning, förnamnen ett ännu yngre sätt att tilltala sina föräldrar.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...