27 juni 2012

Grytroder

Har ni sett ett grytroder någon gång? Det har jag utan att veta att det hette så. Ett redskap av trä som man använder för att röra om i tvättgrytan, i byken. I Handbok i snickeri för amatörer och nybörjare av John Svensson kan man läsa mera. Boken kom ut på Saxon & Lindströms förlag i Stockholm 1932 och där kan man lära sig att tillverka ett. Se här:

Det här är ett måste om man ska kunna tvätta som man gjorde förr i vatten som värmts till kokgrader med hjälp av vedeldning. Har ni varit med om att tvätta i gryta? Det har jag. Det skedde i det vi kallade vattevärmar´n och som togs fram under barmarkstiden. Den var i användning till 1972 och finns kvar, tack och lov. Kanske åker den fram på gårdsplanen någon gång igen.

Till en sådan här manuell "tvättmaskin" behövs grytroder!
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jodå vi har både vattenvärmar´n och grytroder, men vi kallar dom för "värmgryta" och "stöpspadan". Värmar´n kom till god användning i vintras när det var ett längre strömavbrott (flera dagar) och jag var tvungen att smälta snö åt djuren att dricka. Snö förvandlas till förvånadsvärt lite vatten när man smälter den....

    SvaraRadera
  2. Det här väcker gamla minnen. När jag var barn hade våra närmaste grannar en tvättgryta och naturligtvis då också grytroder (jag visste inte heller att det kallades så) med vilket jag, under uppsikt, fick röra i den bubblande heta grytan.
    I vuxen ålder med tvättmaskin och stort rostfritt kar på hjul i vår villas modernare tvättstuga fanns det alltid ett grytroder. Ett mycket praktiskt redskap med ett passande namn.

    SvaraRadera
  3. Pentamom - så du har kvar en vattevärmar´ du å. Bra att ha när man minst anar det. Allt går ju inte med elektricitet. Du säger stöpspadan men skam till sägandes minns jag inte vad vi kallade den där bra-att-ha-träprylen här hemma.

    Anta S - visst var det lite kul att stå å röra runt i grytan utomhus med kokande vatten och tvättmedel? Det tyckte jag. Så ni hade ett sån´t redskap även i den moderna tvättstugan!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...