31 oktober 2013

Negativt

Jag sitter i bilen på väg hem från konstmuseet efter att ha beskådat en utställning som snart slutar. Allt är frid och fröjd i bilen som jag kör på en väg i mellansverige. Lyssnar på radions P1. Det blir som vanligt nyheter från Ekot då klockan slår heltimme. Det handlar om en otäck flyktingkatastrof mellan Nordafrika och Europa. Sen Sverige, om Nordmalings kommun. Jag lystrar. En skolpolitiker misshandlades i natt. Sen stänger jag av radion och funderar.

Lyssna: Ekonyheter 20131031 15:00
Visst har jag genom nättidningarna förstått att skolfrågan i kommunen är het. Förstår att koncentration till en enda skola i centralorten blir ytterligare en död mans hand över byarna, ytterligare glesbygdskänsla. Affärerna är redan borta. Jag tänker också att kan man inte argumentera tar man till knytnävarna och våld. Ganska vanligt på orter där man känner sig maktlös och inte är van att ta uttrycka sig. I avfolkningsbygden jag kommer från.

Här i Nordmaling och i min by får man absolut icke prata om renbetesmålet och vindkraft. De starkaste personer som står bakom dessa frågor bor eller har fastigheter i byn. Sådant menar jag vore bättre att man pratar av sig. För att kunna gå vidare. Förträngda känslor tenderar att komma upp till ytan med ytterligare starka uttryck. Kanske så långt i framtiden som i en kommande generation. Att tycka "fel" om skolnedläggningar  bör man också tydligen vara försiktig med. Det är ett streck i räkningen för demokratin.

Själv har jag fått ett förtäckt hot av en i byn politisk engagerad person på grund av mitt engagemang för rättvisa samt i vindkraftsprojektet. Demokratin i bysamfälligheten är ett spektakel, rättvisa saknas. I en demokrati måste alla åsikter få komma till uttryck. Men här vågar ingen tycka något som inte godkänts av La Famiglia. Händer det mej eller min egendom något vet jag och min man var vi först ska söka förklaringen. Jag skriver inte längre så ofta om det som ligger mej närmast då det gäller mitt hemman eftersom jag vet att det finns stalkers. I hela mitt vuxna liv har jag bott i kommuner/städer där frågor stötts och blötts, så detta är något nytt.
.
.
Dynamik
”Att folk är oense, det är ofta en tillgång.
Den stora faran är inte att de är oeniga, utan att de är för eniga.”
Svenska Akademiens ständiga sekreterare Peter Englund till tidningen Chef.

.
När får jag höra något positivt om min hemkommun? Politiska samarbetsproblem är vanligen förekommande. Det kan t ex klassas som arbetsmiljöproblem som går ut i riksmedia och i facklig media. Den enda gången jag kan påminna mig att blivit glad över att höra Nordmaling nämnas i etermedia är när det hände sig att musikframföranden från Nordic Baroque Festival i Nordmaling spelades på P2. Det var länge sen nu.

Ändå:
Jag står med en fot i mina båda hembygder och vägrar välja sida. Det kommer att sluta med att jag går i bitar.

Tillägg: när tiden fått ha sin gång kommer det fram andra aspekter på misshandeln. Kanske inte politikermisshandel utan relationsdrama. Man bör kanske inte tro på riksmedia villkorslöst. Mera här.
Och så här kan det också vara.
.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...