30 oktober 2013

Vad blir det av Märtas lilla fina hus

Märta Holmgrens hus är sålt efter att Märta flyttat till äldreboende dära Vall´n. Märta har bott här så länge jag kan minnas, först med sin familj och sedan under många år som änka.
Märta i november 1993

Jag har länge varit tilltalad av detta hus med lagård, bagarstuga och lekstuga. Här i bakgrunden skymtar en gul tegelbarre, den fina byskolan av god 50-talsarkitektur där jag gick under låg- och mellanstadiet. (Den går just nu en utdragen nedläggning till mötes.) Här intill fanns ett härbre, som borde ha tillhört denna gård, utanför vilket jag fick mina första lärospån i perspektivteckning av min mellanstadielärare.
Jag passade på att fota i våras för jag blir orolig så fort jag hör om försäljning här i bygden. Titta: tegeltak och en tunn takfot, det ganska stora taksprånget är signifikant för den här sortens byggnad, en timmerbyggnad kan jag tro. Morfars hus, dvs mitt hus, är likartat. Exakt när huset är byggt vet jag inte. Här finns till vänster en gammal bagarstuga vilket tyder på att själva bostället är från 1800-talet. Lekstugan är funkis med fasader av slät masonite som ska föreställa en slätputsad yta, vilket var många funktionalistiska arkitekters typiska material. Idag finns inget bostadshus med slät masonitefasad kvar i denna kommunen som var/är masonitens högborg. Snart finns antagligen inte heller någon funkislekstuga med masonitefasader kvar.
 
Över: maj 2013
Under: oktober 2013 
  
Rädslan var rättmätig. Tegeltaket byts till trapetskorrugerat svart plåttak (som så ofta här i norr).
I samband med detta passar en debattartikel från den 20 oktober som hand i handske. Läs och begrunda så "utvecklingen" blivit.
Vad det blir av helheten när operationen är klar vill jag inte ens försöka gissa. Tjocktak med grova dimensioner ser vi hittills, de typiska halvfönstren på övervåningen skyms delvis. Är det vindsisolering som har varit motivet kan en sådan göras mycket enklare och vackrare. Kanske ska samtliga väggar tjockas på i samma omfattning. Passivhus??? Så mörkt det måste bli däruppe i vindsrummen. Detta är inte att vårda en byggnad.
 Utsikt över fastigheten tagen från Hallberget en sommarkväll på 1990-talets slut.
Utsikt mot väster från Märtas hus. Där i grandungen går gränsen mellan byarna från laga skiftet. Där inne finns också resterna av Hörnings båtsmanstorp, grannbyns soldattorp. Till vänster utanför bild finns Hallberget. Dagens politik prioriterar städerna, landsbygden kan lämnas därhän. Vi lär nog få ser skogen breda ut sig än mer.

Tillägg 18/11-13: 
Jag ser att många läser detta inlägg. Passar på att påpeka att om Märtas hus förändras pga av försök att minska energiförbrukingen är det passande att läsa det HÄR inlägget som jag vill slå ett slag för. Där kan man läsa om hur man kan få osannolikt låg energiförbrukning utan att förstöra ett hus och utan att lägga ner enorma summor på utbyte av byggnadsdelar. Erkänn att det är läsvärt!
.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Usch, det ser ju ut som om nån har "dröjje mössa över öga" på huset. Sorgligt.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...