11 december 2014

Olofsfors flygfält

Sådana här nöjen hade små och vuxna då jag var liten. Vi stoppade in oss i en bil och åkte några kilometer till Olofsfors där det då fanns ett flygfält, en flygplats.

 
Den här sommardagen följde mina kusiner Maggan och Lars-Åke P. från Uppsala och min lekkamrat Carina T. med, jag sitter i mammas knä, morfar och mormor sitter också på bänken som är uppställd för besökare. Förmodligen är det min morbror som håller i kameran, han var den ende med körkort och därför körde bilen, en DKW, som tog oss hit.
Det var detta vi tittade på. Kan det vara en DC-3:a?

Olofsfors flygplats öppnades 1939 för militärändamål som det hemligstämplade krigsflygfält 19. Man grävde ut många värn i sandmon runt om i skogen där man kunde täcka flygplanen med nät. Många vallar syns fortfarande i terrängen och på berget intill, Hännesåsen, finns betongbunkern från luftvärnet kvar.

Åren 1957-1961 trafikerades flygplatsen av Linjeflyg. Det var någon gång från den perioden som fotografierna är tagna.Flygplatsen servade Umeå och Ö-vik, den låg mitt emellan de båda städerna.

En annan gång då pappa hängde med till flygfältet såg vi en stor råtta på den öppna gräsytan. Den måste ha varit sjuk på något sätt för pappa kunde springa upp den och sparka ihjäl den samtidigt som hans sko flög högt upp i det blå. Gissa om vi skrattade :-) Så underbart lättroade folk var då och några än idag. Nu kan man geocasha här. Gissa vem som fann "skatten" i dasset som Ella Fitzgerald påstås ha besökt, och som fortfarande står kvar här? Av oss fyra som sökte för ett par år sedan var det undertecknad. Lättroad även idag :-)
.
.

4 kommentarer:

  1. Härliga minnen! Kul att du fann skatten. Minsann .. Ella F!
    Får mig att minnas då vi också åkte bil till Fornebu i Oslo bara för att se! En gång när jag gick uppföre en trappa gick jag rakt på Åse Kleveland, jag fick fram ett Hei Åse! Hun svarte vennlig, Hei vem er du da? Jeg fikk ikke fram et ord, så forfjamset ble jeg. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Viola,
    roligt läsa om Olofsfors - bodde där 7 år som barn och var med i vissa sysslor kring iordningställandet av flygplatsen inför reguljärflygningarna, bland annat med att lägga tegelstenar på den elledning som grävdes ner och fällde bommarna över vägen som korsade fältet. Redan innan var där segelflygare.
    Jag hade turen att praktisera på fältet som 13åring när Brasilianska landslaget landade och jag fick alla deras autografer. Vi flyttade sedan ett år senare. Lånade ut häftet till någon av mina bröder som ville visa kompisar, och sedan försvann det. Men minnena finns kvar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka trevliga minnen du (och jag) har av flygfältet, du har ännu fler än jag kan jag tro eftersom du praktiserade där. Autografer av hela Brasilianska landslaget var inte dåligt! Enbart bommarna som fälldes över Riksväg 13 vid landning och start för flygplanen är minnesvärda. Harry, tack för trevlig kommentar!

      Radera

Tyck till om du vill...