19 februari 2015

Fatmomakke - en kyrkstad

Byggnader med cirkulär byggyta och cylindrisk eller konisk form fascinerar mig. I Västerbotten finns de samiska kåtorna i Fatmomakke vid Kultsjön som ett exempel som jag besökt ett par gånger. Två andra intressanta exempel jag besökt är de runda stenhusen i Alberobello i Apulien och nuragherna på Sardinien.
Mellanrummen blir spännande och annorlunda då byggnaderna har cirkulär byggyta, ju tätare de står desto mer spännande enligt mej.
Där bakom skymtar kyrkan från 1886.  Kyrkan är centralt placerad i Fatmomakke, detta är ju en kyrkstad.
Svenskarnas/nybyggarnas hus är knuttimrade och har rätvinkliga hörn. De två olika hustyperna ligger skilda åt.
Här står den svenska kyrkan från 1886, en Tegnérlada, en kyrkobyggnadsform som förekommer över hela landet under 1800-talets andra hälft. Foto från wikipedia.
Kultsjön, här fotograferad vid Saxnäs.
Två äldre fotografierna som jag hittat HÄR.

Fatmomakke är en kyrkplats med samernas kåtor och nybyggarnas timrade hus placerade med kyrkan från 1886 i centrum. Här skedde försvenskning av samerna, ett bortmotande av deras kultur som hade en annan tro än den kristna. Många samiska barn kom att döpas här: se bilagan från sidan 18 och framåt. Idag är platsen ett av turistmålen i Västerbotten.

Länsstyrelsen skriver att:
Kyrkstaden har även ett stort symbolvärde och stor betydelse för den samiska traditionen, dvs. det immateriella samiska kulturarvet. Fatmomakke hade även stor betydelse för nybyggarna som koloniserade lappmarken under 1700- och 1800-talen. När kyrkstaden i Fatmomakke därefter kom till är inte helt klarlagt.
Fatmomakke kyrkstad blev uppgraderad till kulturreservat 2014. Mycket av det samiska immatriella kulturarvet gick till spillo då  samerna försvenskades. Nog är det intressant att staten väljer att höja statusen på detta område där man en gång förringade samernas sedvänjor och såg till att de hamnade i den "rätta" fållan. Ett monument över förtrycket av samerna om man så vill.

Sverige behöver rannsaka sitt agerande gentemot samerna, både historiskt och i nutid, skriver ärkebiskopen i Svenska kyrkan, Antje Jackelén i en läsvärd debattartikel i januari 2015.

http://www.dn.se/debatt/samernas-urfolksrattigheter-maste-tas-pa-storre-allvar/
.
.

5 kommentarer:

  1. Intressant! Jag letar intressanta orter och sevärdheter i Norrland inför roadtrip kommande sommar. Fatmomakke med sin kyrkstad är ett ställe som nu hamnat på min färdlista. Jag laddade också ned Fatmomakkes omland i historisk belysning för studie i lugn och ro. Det är roligt att kunna något om historien kring de ställen jag besöker. Finns andra resmål i samma stil eller sevärdheter som inte är direkt turistfällor tas tips tacksamt emot. Kanske ett inlägg med dina bästa smultronställen i Norrland? (Västerbotten och Västernorrland är mest aktuella för mig i år)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli - men det blir inte genast. Endera blir det en kommentar här eller ett inlägg.

      Radera
  2. Åh så fina bilder på kåtorna och de gula björklöven! Jag tror inte att jag sett bilder därifrån förut, men namnet känns bekant.

    SvaraRadera
  3. Oj, nu har jag tittat på kartan, det ligger riktigt avsides.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är avsides från kusten. Lappland i Västerbottens inland.

      Men det är nära till Saxnäs med Ricklundsgården (http://morfarshus.blogspot.se/2014/02/vart-att-besokas.html), Tärnaby, Hemavan och Mo i Rana och kanske Trondheim alt. Lofoten ;-)

      Värt en semestertripp enligt mig!!!

      Radera

Tyck till om du vill...