29 december 2015

Vinter på kyrkovallen

https://lh3.googleusercontent.com/-aMBlkiArTtE/VmlJLWLahEI/AAAAAAAAM4M/RJvG1C3jwps/s1024-Ic42/Nordmaling%252520vinterbild%252520v%2525C3%2525A4g%252520fr%252520kajen.jpg
Klickbar bild
En gång i tiden såg vägen från nuvarande kajen, eller Notholmen som platsen numera benämns, ut så här när man närmade sig absoluta centrum. Där i fonden syns kyrkan och i gattet till höger om den syns den vackra klockstapeln. Det vita huset till höger med frontespis är det som under många år var komministergården, kallad "Lugna hamnen". Kyrkan köpte fastigheten 1925 om jag har rätt uppgift och sålde densamma 2014.

Under 1930-talet byggdes en ny prästgård, avsedd för församlingens kyrkoherde och med pastorsexpedition. Den "nya" prästgården ligger en bit höger om kyrkan. (Den gamla timrade är numera församlingshem och en av flyglarna är hembygdsmuseum.)

Exakt när bilden är tagen vet jag inte. Det finns äldre bilder med samma vy utan "Lugna hamnen".
.
.

2 kommentarer:

  1. Njaää, Nya prästgården byggdes ca 1937-38 enl vad jag vet,om vi menar den som ligger mellan Kyrkan och Hammargården, jag var enl min mor en att de allra första barn som döptes där. Det måste ha varit i slutet av 1938 och kyrkoherden var Adolf Råde. En lustighet var att hans fru hette Signe vilket gav upphov till lustigheten "Herre Signe Du och Råde"
    Jag har ett vykort som visar samma bild men tagen innan den vita komministerbostaden fanns.
    Gott Nytt År
    Rune Ö

    SvaraRadera
    Svar
    1. GOTT 2016, Rune! Så är det, på 30-talet byggdes nya prästgården i en blandning av klassicism och funktionalism, en representant för 1920- och 1930-talens tjänsteboställen.
      I tidens anda grundade A. Råde hembygdsmuseet, fortfarande i funktion men med få öppettider. Tack för anekdot!

      Radera

Tyck till om du vill...