12 februari 2010

Ladlandskapet

De som läst mina tidigare skriverier på bloggen vet att uthusen och ladornas väl ligger mej varmt om hjärtat. Jag har genom åren samlat på broschyrer och skrifter som länsstyrelser och myndigheter gett ut om ekonomibyggnader och landskap. Bilden nedanför är hämtad ur Gamla ekonomibyggnader. Råd och ideer om bevarande och ombyggnad utgiven av byggnadsnämnderna och länsstyrelsen i Jämtland 1984.


Bildtext: Hur skulle det se ut om alla våra våra ekonomibyggnader försvann...

Inget ser dock ut att kunna stoppa förruttnelsen och rivningen. Bara under min levnad har många lador i byn försvunnit (och inte bara här) och nästa typ av ekonomibyggnad som börjat försvinna här är lagårdarna. Därför har jag så smått börjat fotodokumentera dem.

Och de vackra ladorna och den fina naturkulturmiljön i det förra blogginläggets länk, de har fått pengar av länsstyrelsen. Frågan är om ladorna hade varit kvar annars?

Jag läser med intresse Catharina Svalas avhandling vid SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet Från Ladu-Gård till Djur-Stall. Ekonomibyggnader under 250 år. Och tänker på att jag lever mitt i en pågående försvinnande byggnadstradition. Först i och med flytt och studier ser jag situationen litegrann från sidan.

2 kommentarer:

  1. Jag bor nära inpå ett ladlandskap som jag ser varje dag, mycket vackert. Läser din blog via Carpe Diem. Tycker att du skriver trevligt, intressant och mycket lärorikt. Roligt att läsa om din barndom som ger mig minnen. Kommer ihåg och känner igen mycket av det du skriver. Idag är jag glad för den trygga och fina barndom jag har haft, tacksam mot mina föräldrar, eller hur? Tremänning Susanne

    SvaraRadera
  2. Tack för trevlig kommentar, Susanne!
    Ja vi hade en mycket skön barndom. Visst fanns som för alla barn (och vuxna), smolk i glädjebägaren. Men utan detta skulle man ju inte veta att man hade det jättebra!!!

    Jag läste i veckan att nu har det svängt så fler människor i världen bor i städer än på landsbygden. Jag är glad över att jag fick växa upp på landsbygden... i ett barnvänligt sammanhang utan stora sociala klyftor och med närhet till många människor. Social kontroll när den är av godo!

    Kul att du följer skriverierna!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...