10 juni 2010

Flottning i Lögdeälven

Jag har varit med om flottning, jag. Som hjälpreda. Som hjälpreda till tant Betty Nygren som skulle ordna mat för flottarna sista gången det flottades i Lögdeälven. Året måste ha varit 1969. Det var vi två och jag minns en ganska kal lokal i ett trähus på älvstranden, nära åmynningen i Rundvik. Det var nog målad masonite på väggarna. Tretton tror jag visst jag var.

Minnesbilderna är bleka men att jag var med och gav hela gänget med flottkarlar mat - det minns jag. Bettys make Zeibrandt var en av dem. Tänktänktänk om jag då sett längre framåt och förstått att det var historiskt det som hände. Sista flottningen i älven... Vad jag skulle ha fotat med pappas kamera allt emellan jag rörde i grytorna eller sprang med tallrikar eller vad jag nu gjorde. Men nej, inte en endaste bild tog jag vid detta sista flottningstillfälle. Men i Tyko Lundkvists Av ris och rot, utgiven 1973, finns nedanstående foto. Kanske gjorde lokaltidningen ett reportage, fotografen var också journalist.

Bildtext ur boken Av ris och rot:   
"Virkesskiljet i Lögdeälven gav på sin tid unga och gamla någon månad av härdande friluftsliv. 1969 var det definitivt slut. Bilden från sista dagen. Foto: Anders Åström, Nordmaling."

Mästerdokumentärfotografen Sune Jonsson såg timmersorteringsstället i Lögdeå så här genom kameralinsen 1961.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...