23 juni 2010

Göra fint på 50-talet

I tidskriften Vi husmödrar nr 3/1953 kan man läsa hur man lätt gör sig en enkel tavla, allt för att öka folkhemmets kulturnyttjande. Jag växte upp med några sådana här tavlor bakom glas och fönsterremsa.
Här är en:




Nils von Dardels målning Kökspojke i Guatemala fanns säkerligen med som bilaga i en tidning. Den har här fått glas och fönsterremsa runt sig och vips blev det en tavla på väggen. Nils von Dardels målningar med porträtt av exotiska människor var vanligt förekommande. En annan vi hade hemma var Indianflicka med fläta, en mild och mörk skönhet.

Här är sidan ur Vi Husmödrar nr 3/1953. Chefredaktör var Birgitta von Hofsten.

Klicka på bilden för att läsa det tips som gavs till folkhemmets hushåll år 1953.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Att det är fönsterremsor som utgör sådana ramar har jag aldrig reflekterat över. Nu lärde jag mig något nytt, igen.

    SvaraRadera
  2. Enligt texten i tidskriften ska det vara tejp. Men om mamma hade använt tejp hade den inte suttit kvar idag utan torkat eller geggat till sig. Hon tog helt resolut klisterremsor för fönster och det gick utmärkt. Jag har själv provat att med gott resultat.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...