13 november 2010

Där jag kommer från...

Per Wirtén har nyligen kommit ut med en bok med titeln Där jag kommer från - Kriget mot förorten. Jag har ännu bara läst recensioner av den. Boken handlar om Stockholms förklemade förorter med höga hus, om miljonprogrammets förstäder, om de "orter" och platser som rymmer och har hyst så många invånare och därmed varit hembygd för så många människor, bland annat Per Wirtén.

Jag drar paralleller med min hembygd. Den lilla platsen där jag kommer från - den undangömda norrländska byn, in the middle of nowhere, en flugskit på kartan...

"Jag har fått lära mig att min hembygd inte räknas."
Det kan vi säga båda två, både Per och jag.



Jag brukar tänka att det syns inte på mej att jag är invandrare, migrant. Jag är ju svensk och har inget yttre attribut som visar att jag inte kommer från min nya bostadsort, möjligen kan röstens tonfall avslöja norrländsk bakgrund. Ibland kan det nog vara svårare att vara den typen av urbanistisk invandrare än invandrare från ett annat land. Det syns inte att jag saknar mina rötter, det syns inte på mej att jag inte hör hemma där jag bor efter flytten.

Och genom min "resa" hör jag inte heller riktigt hemma i byn där de flesta andra bott under hela sitt liv. Det är både en geografisk och mental flytt jag gjort .

Jag är en migrant.


Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...