15 november 2010

Mjölkhämtare

Det är är en 2-liters mjölkhämtare av bucklig bleckplåt, en flergångsförpackning. Använd här på fastigheten fram tills familjen Rausings pyramidformade Tetra Pak i orange och vitt blev den mjölkförpackningen som blev rådande då mjölk köptes utifrån. En omställning stor som någon. Numera finns sådana här i omlopp och används i shabby chic inredningar. Den här den har funnits i huset sedan den inhandlades och har inte köpts för att passa in i en stylad omgivning. (Här i huset vill jag minnas att vi sa mjölkkruka och mjölkflaska om de stora behållarna som gick till mejeriet och mjölkhämtare om de här små som användes internt.)

Tillverkare: Rick Olsson Metallindustri Bälgviken (nära metallindustristaden Eskilstuna).
Och kolla den nya vaxduken från ikea. Gladprickig till tusen*** Passade på att köpa en i blått och en i rött :)
Om jag pular ner några grankvistar  i mjölkhämtaren är jag fullständigt uptodate vad gäller inredningsdetaljer inför julen, eller...


Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Men däremellan kommer, ja inte fasta utan 1-liters fyrkantiga glasflaskor med aluminiumfolielock i olika färger. Jag tror kärnmjölk som såldes då var lila. ( Den ville jag till varje pris undvika). Eller hoppade ni förbi det stadiet?/signe

    SvaraRadera
  2. Hej Signe,
    ja vi var sena av oss här i familjen. Då vi sålde korna i maj 1971 hade Tetra Pak börjat sitt segertåg över världen och såldes i affärerna här. Så glasflaskor har jag inte varit med om personligen. Men min man har berättat om mjölkaffären med glasflaskor som man själv fyllde med mjölk genom en vridning på något slags munstycke.

    Kärnmjölk som du nämner, var inte heller något jag gillade. Men min mamma gjorde det och beställde det via mejeriet ibland. Då mjölkkrukan kom i retur med mjölkbilen, kom även den beställda kärnmjölken!

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Mjölkleveranserna har genomgått många olika stadier. Säkert olika på olika orter. Kul att påminnas om dem. Det din make talar om med en behållare där man vred på ett munstycke användes i vår affär till att fylla en mjölkhämtare. Flaskorna med aluminiumfolielock kom färdigförpackade från mejeriet. Jag fattar inte utvecklingen riktigt. Det måste ha varit lättare med en hink med 5 liter mjölk än att pula ner 5 glasflaskor i tyg- eller skinnväskan man handlade i./signe

    SvaraRadera
  4. Min far fraktade mjölk från 3 byar till mejeriet i Levar redan under WWII och jag var med redan innan jag började skolan till en bra bit in på 50-talet, då som hjälplastare. Ingen sa någonsin mjölkflaska,kruka var det som gällde. Jag är åxå ganska säker på att den 4-kantiga 1L glasflaskan med alulock aldrig salufördes i Nlingsområdet. Däremot installerade många butiker egen mjölkpump, kunden tryckte på en knapp och höll sitt kärl under pipen för en liter i taget....sedan kom tetran.
    Rune Ö

    SvaraRadera
  5. Nej, det här olika mjölkförpackningarna är inget jag har upplevt. Minns bara hur förtvivlat svår det pyramidformade Tetra Paken med mjölk var att hålla i och hälla ur.

    Och som du säger, att gå från stor mjölkhämtare till små flaskor måste ha varit ett riktigt besvär för husmödrarna som hade att frakta hem mjölken. Det måste ha haft med den svenska Socialstyrelsens hygieniska bestämmelser att göra. Så typiskt!

    SvaraRadera
  6. En sådan möttafatta fanns även hos oss. Annars hämtade vi mjölk i lagårn i en fyrliters plasthink med lock varje dag.

    Flaskorna med aluminiumlock var bruna och runda och köptes med filmjölk i. Man tryckte ner locket med tummen med en särskild knix, för att inte få fil i ansiktet. Locken hade olika färg beroende på vad som var i. Men då var jag väldigt liten...

    SvaraRadera
  7. Ha ha... Viola goes Shabby Chic, det hade vart nåt det! : )

    SvaraRadera
  8. Mira - möttafatta = mjölkflaska kanske? På barnspråk? Kul. Och knixen finns kvar i minnet. Himmelska tider!

    Lotten - jajamen, vem vet!? Fast då är det äkta shabby chica föremål som används, inte inhandlade eller patinerade. Jojo, vad som helst kan hända i mitt liv.
    -
    Alla har vi våra minnen av den viktiga drycken och dess förvaringskärl. Lokalsamhället och lokala mejerier fanns fortfarande då mjölk köptes på lösvikt eller i övergångsperioden till engångsförpackningarna. Jag trodde nog inte att ett mjölkkärl skulle få så många kommentarer, tack för dem! Har lärt mej ett och annat av de här kommentarerna!

    SvaraRadera
  9. En mjölkhämtare liknande din har vi alltid nerställd i diskhon och smlar kompost i. Snygg där den står. Passar i köksmiljön. Har praktisk vid öppning med bra lock. Blir lagomt fort full. Lätt att bära ut och tömma på komposten.

    SvaraRadera
  10. Marieberg - ingen dum idé. Istället för att ha den undangömd eller framme som shabby chic prydnad. Good!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...