5 januari 2011

Sextio år gamla elledningar

Å, så skönt. Nu är de gamla elledningarna utbytta mot nya på övervåningen.

Proppskåpet, elcentralen, sitter i farstun. Made of Masonite.

Ett riktigt otäckt ormbo bakom doslock av plåt. På vissa kablar syntes koppartrådarna bakom textilhöljet. De gamla doslocken som är målade i väggens färg ska tillbaka. Några av metall, andra 70-tals plast men målade.

Innan locket sätts på.
Flera korta kablar drogs ur rören som är inbyggda i väggar och tak. Med hjälp av dragtrådar gick det nästan som en dans att dra in de nya.

Närbild på en sextio år gammal textlsladd. Ni lägger väl märke till min favoritlinoleummatta - Jaspé!


Här tittar nya ledningar ut. Det blev ordning på detta också. Egentligen borde jag ha dokumenterat bättre för inget av allt detta märks ju nu då doslock, strömbrytare, uttag och armaturer är på plats. Och nu är alla eluttag jordade enligt gällande elföreskrifter. Jag sörjer några av de gamla uttagen med i mitt tycke vacker design som inte får vara kvar. Det är livsviktigt att komma ihåg att allt det här måste utföras av en behörig elektriker. Allt annat medför livsfara och kanske brandfara. En del av arbetet utfördes under ficklampssken eftersom dagsljuset inte visar sig så lång tid på dagen just nu.

Och allt detta jobb kom sig av att jag införskaffat en ny taklampa som krävde ingrepp i det befintliga lamputtaget. De söndersmulade ledningarna blev påtagliga.
Äntligen finns ikeas taklampa Maskros i en mindre variant som gör att den platsar i ett hus med normal takhöjd. Diametern är 55 cm, toppen!

Här är så mörkt att det är svårt att fotografera, särskilt inomhus. Men det är otroligt vackert med upplega på grenar och ett kallt stilla snöflister i luften. Här syns målningsskarven på lagårdsväggen. Det omålade tar jag till sommaren.

Jag trodde julhelgen skulle kunna ägnas åt många blogginlägg men ack vad jag bedrog mej - här har det gällt att fånga dagens verkligheter. Inte alls dumt det heller! Nu mot Ö-vik.
.

.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Känner igen det där med gammal el. Vi har en del som nog bör bytas snart med. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Gela! De gamla ledningarna kan fungera så länge man inte rör dem. Att byta en del fungerar inte heller. Allt eller inten, det kändes bra att byta ut till nytt. Härligt med underhållsmöjliga system...

    SvaraRadera
  3. Hur fick ni ut de gamla ledningarna? Vi har en massa rör med textil-isolering. Jag gissar att de bara går av om jag försöker dra ut dem med våld. Finns det något trick?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick utmärkt att dra i den gamla ledningen och lirka ut den. Naturligtvis med fingertoppskänsla - inget våld.

      Radera

Tyck till om du vill...