27 november 2011

Hyllan i masonitköket *

Yes, för ett tag sen återfick denna användbara hörnhylla sin plats i masoniteköket. Den har varit borta därifrån i si så där 40 år.
Tillverkad av pappa i lackad björk. En lätt, enkel och användbar konstruktion kan jag berätta.

Det är bara att fylla den med tidningar, böcker, spel...
Överst tronar älgen snidad av Helge Björklund, precis som jag minns det. Och som den alltid gjort under hyllans tid på bottenvåningen.
Här bjuds mormor och morfar på kaffe med sockerkaka. Kaffekopparna är Rörstrands Bengali. 1958 inköptes Gustavsbergs Atlanta och då hamnade den äldre servisen i sommarstugan. Ett så vanligt förfarande då. På den rödvita vaxduken ligger en liten broderad duk. Så gjorde man fortfarande på landsbygden då det skulle vara det lilla extra. Den ommålade arvesoffan används fortfarande ser jag, alltså är fotot taget före 1958, för detta år invigdes den egenhändigt snickrade "puffen" enligt hushållets loggbok. Sittbänk och förvaring i ett. Morfar håller sin katt i famnen, måhända är det Micken eller så är det Musselina. Och där bakom tronar hörnhyllan!
*
Papperstjärnan - snöflingan - som talar om att det är adventstid sitter klistrad på fönstret. Adventsstjärnan som följer mig ännu. Jag älskar den, stjärnformen som Lisa Bauers skapade. Så enkel, så effektfull, så energisnål. Så rätt än idag. Så rätt just idag.

Trevlig advent på er alla!
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Jättefin hylla!
    Jag önskar att jag kunde snickra - men jag har aldrig gillat träslöjd, fast jag vill gilla det.
    Önskar dig en skön och trevlig advent.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Hej Viola,
    Vi restaurerar vårt kök från 1941 i lägenheten vi nu bott två år i. Det är fernissat med furustommar, björkfanerade luckor, bänkskivor i bok och mahognyhandtag.
    Mycket har tyvärr hänt under årens lopp. Det är fantastiskt att skrapa bort färg och sedan lägga på ny fernissa och se köket komma till liv igen. Vi låter en snickare ersätta några delar som tyvärr bytts ut under åren (80-tal och Ikea).
    Din underbara hylla inspirerade oss mycket och en liknande kommer nu att sitta nära spisen.
    Tack för att du bloggar och låter andra ta del av dina tankar och bilder!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria, kan min blogg inspirera andra är jag nöjd. Och om den dessutom får andra att bevara sina äldre kök blir jag rent av lycklig.

      Trevligt att ni lägger ner kärlek på ert fina 40-talskök. Hoppas ert och kökets liv kommer att bli långt...

      Radera

Tyck till om du vill...