28 augusti 2012

Museiföremål

I början av augusti fick Julita gård och lantbruksmuseum åter ett besök. Det har blivit några gånger sedan den först gången familjen var där vid museet vid Öljarens strand. Då skrevs årtalet 1976 och vi svängde runt i landet någon dryg vecka. Vid det besöket fastnade jag mest för den kringbyggda innergården, loggian i den timrade museibyggnaden med kyrka från 1930.
En grönskande patio där vildvinet klängde. Som norrlänning kommande från ett kargt landskap var detta grönskande en stor upplevelse vid första besöket. Idag kan jag känna samma skönhetsupplevelse även om det hällregnade denna gång och vildvinet växer mer ohämmat..

Nåväl, denna gång åt maken och jag lunchbuffé på Julita Wärdshus, tillbyggt av restaureringsarkitekt Ove Hidemark, och som nu drivs av mästerkocken Tommy Myllymäki. Regnet gjorde att det inte blev mycket strosande på det stora museiområdet, istället besökte vi för första gången den stora ladugården med sin utställning över svensk jordbrukshistoria och matkultur.
Där fanns bland mycket annat följande föremål:
Har ni någon aning om vad det är? Gissar att det inte förekommit i norra Sverige. Att något sådant enkelt redskap finns bevarat någon annanstans än på ett museum är nog inte så troligt.
Intill lantbruksområdet med utställningar och modern visningsladugård finns två väderkvarnar på åsen. Jag passerade även i våras innan löven slagit ut, på väg från ett uppdrag, och passade på att fotografera skönheterna. Tänk er knirret och knarret då säd blev till mjöl...
Vackervägar är nästan allihopa som syns på kartan.

Vinön och färjesträckningen dit skymtar. Västerut i Hjälmaren ligger Göksholms slott. En historisk plats vid slottets strand besökte jag någon gång runt millennieskiftet, med min pappa som ciceron. Där finns stället där rikshövitsmannen Engelbrekt Engelbrektsson mördades vintern 1436. Magnus Bengtsson (Natt och Dag) utförde dådet och han var son till Göksholms dåvarande ägare. Ja hörjeligen, inte hade jag hamnat där utan min historieintresserade pappa :-)

Nästa gång ska jag försöka komma till Fogelstad säteri där Fogelstadgruppen höll till. Kvinnliga medborgaraskolan vid Fogelstad bildades 1921, samma år min mamma föddes och samma år som kvinnor här i landet fick rösta för första gången. Så bra att ha händelser att hänga upp årtal på :-)

Här går även kalklinbanan mellan Forsby kalkbrott och Köping som togs ur drift 1997 och vars öde diskuteras just nu. Jag tänker förstås på den 14 km iståndsatta linbanan med personkorgar mellan Örträsk och Mensträsk i Västerbotten som jag åkte omkring 1993. Att resa och lära är kul.

Men vad användes en "golfklubba" av trä till, tro...
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

  1. På gotland kallas det "kokse gydsel". Det man gör med klubborna alltså :)

    SvaraRadera
  2. Jubel! 10 000 kronorsfrågan löstes snabbt av Raggoparden! Så stolt jag blir över att ha en sådan kunnig läsare :-)

    SvaraRadera
  3. 10 000? Tjoho ;)
    Ja, det var väl så golfen uppfanns, btw? En uttråkad skotsk gydselkoksare som övade längdslagning med hästbajs (måste det varit, koblajor är för mjuka o platta för att få iväg långt)

    SvaraRadera
  4. Vilka talgdankar som lyser upp tillvaron genom att blogga och få bloggsvar :-D Forskningen i golfhistoria måste skivas om ;-)

    SvaraRadera
  5. Så intressant att du skriver om Julita gård. Jag har aldrig varit där, men nu fick jag en påminnelse och inspiration att det är en plats jag måste se/besöka! Tack för alla intressanta inlägg du delar med dig, Viola! Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Tillägg: Är du med i Facebook Viola? Det skulle vara roligt om du gick med i Fb-gruppen: "Vindkraftsexploateringen i Sollefteå kommun"...? Jag tror du skulle ha mycket att tillföra!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...