30 mars 2013

Påsk då

Det är påsktid på 1960-talet. På köksbordet står den gröna vasen från Uppsala-Ekeby med fjäderprytt fastlagsris. Vaxduken är röd-vit. Krukväxterna i fönstret står i blomkrukor av lera, någon med vitt plasthölje av gallertyp. Ni minns dem väl?

Morfar står med i Vegamössan och rutig flanellskjorta och tittar ut mot Kustlandsvägen, gammvägen. Genom de fina korspostfönstren som nu är borta, ja även morfar Manfred är borta. På väggen hänger en barnteckning - gissa vem som gjort den? Att bo i samma hus som far- eller morföräldrar var en härlig och trygg uppväxt. Både för den yngsta och den äldsta generationen. Mellangenerationen var den som fick slita hårdast men i mina föräldrars fall tror jag att de uppskattade generationsboendet.

Glad påsk!

.

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Plötsligt var jag tillbaka i både 50- och 60-talet. Jag minns vaxduken på föräldrahemmets köksbord och ovanpå stod den vita strösockerskålen med en nött guldrand och så vasen med påskris/granris eller blommor - allt efter säsong.
    Och blomkrukorna med sina vita plasthöljen i olika mönster (min mamma hade flera sådana på sina blomkrukor). Underbara minnen!
    Tack för en fin nostalgitripp!

    Ha en fortsatt trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
  2. Fortsatt glad vecka säger jag!!!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...