11 augusti 2014

Årets odling

Jag fick en fråga om vad jag odlar för ätbart i kökslandet.
Det blir lite olika från år till år men vissa grönsaker återkommer årligen. I år odlar jag:

rädisor
rödbetor
palsternackor
plocksallat
flerårig "vild" ruccola/sandsenap/Diplotaxis tenuifolia
ettårig ruccola/senapskål/Eruca sativa
dill
persilja
mangold, olika sorter
grönkål
kålrötter
squash/zucchini
tomater, två sorter
gul lök
vitlök
störbönor

De fleråriga lökarna och kryddorna är:
luftlök
piplök
gräslök

fransk dragon
timjan
citronmeliss
vinruta
libsticka
salvia
kungsmynta/oregano
marockansk mynta
I kruka: rosmarin och basilika.
Rotselleri är en rotfrukt jag aldrig provat på att odla. Visst bör jag göra ett försök framöver för jag har möjlighet till långtidsförvaring och gillar rotselleri vansinnigt mycket. Den stora skillnaden med att flytta från innerstan, med sina små närbutiker, och ut på landsbygden var för min del att kunna handla bilburet på stormarknader. Lyckan var stor då jag insåg att man från sensommaren kunde köpa hela rotselleriknölar, inte enbart små plastförpackade bitar. Det var då, nu ser jag gärna att få jag i närodlat eller härodlat :-) Att kunna odla möjliggjordes genom flytt från storstan ut på landsbygden.

Bodde jag här i hembyn skull jag odla potatis, vitpären och mandelpären, i ganska stor mängd. Och morötter som passar bättre i den underbara mylla som finns på den fastigheten jämfört med den näringsrika lerjorden jag har att arbeta med i söder. Jag har provat på många ätbara goda saker genom åren men i lerjord platsar inte svartrot kan jag berätta - vilket inte är så svårt att förstå om man tänker efter.

Nu öser ett efterlängtat rejält regn ner över odlingarna. Så välkommet!
.
.

2 kommentarer:

  1. Det är inte mycket som slår detta att kunna gå ut i sin trädgård och skörda ekologiskt och närproducerat. Och så smaken... SMAKEN!!! :D

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...