27 februari 2015

Kunskap är makt

http://morfarshus.blogspot.se/2013/04/luthers-katekes.html
Den förra bloggposten visade en bild på Luthers katekes. Den räknar upp de tio budorden och Luthers förklaringar till dessa. Det där ingick i folkbildningen under långliga tider. I husförhörslängder kan man se om människorna var insatta i detta genom de symboliska krumelurer prästerna antecknade. Det handlar om viktiga kunskaper som läskunnighet, läsförståelse, omdömes- och slutledningsförmåga:
Bilderna kommer från Kulturportalen.sigtuna

Det är den typen av kunskaper som den svenska skolan fick dåliga resultat i vid den senaste Pisa-undersökningen. Skolverket förklarar vad det är som undersökts så här:
I PISA ligger stor vikt på elevernas förmåga att sätta kunskaper i ett sammanhang. Eleverna ska kunna förstå processer, tolka och reflektera över information samt lösa problem. I undersökningen ställs frågan om hur 15-åringar på ett konstruktivt sätt klarar att analysera, resonera och föra fram sina tankar och idéer. Man betonar det livslånga lärandet och att eleverna fortsätter att lära sig under hela livet. 
Hur klarade jag detta som 15-åring? Med min bakgrund tror jag inte att det var så bra ställt. Diskutera, resonera och analysera var väl inte det väsentligaste man gjorde här i byn och barn och ungdomar lär sig både av omgivningen och skolan. För att förstå en så opåtaglig sak som strukturer och levnadsmönster behövde jag även livserfarenhet från andra håll.

Okunskap garanterar inte originalitet, snarare är det tvärtom. Eller...
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Jag småjublar för perspektiven - budorden var starka till konfirmationen minns jag ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om att få dina kommentarer, Tove!
      För oss på landsbygden var nog budorden viktigare att lära sig jämfört med storstadsborna. Jag är glad över de kunskaperna. Att kunna dem och bibelberättelserna har, om inte annat, gett försprång att tolka konsthistorien :-) Kunskap är för det mesta av godo.

      Radera

Tyck till om du vill...