31 maj 2015

Om maskrosor och tjärdoft

http://svensknatur.ifokus.se/discussions/4d714c40b9cb46224405fd98-maskrosor-kan-ocksa-var-fina-att-titta-pa
 
Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut.
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset när sommarn är slut -
för hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den
och jag fick rå om den.
Då gömde jag
små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes
i solen som brändes gömde jag.
 
Jag målade våran brygga med tjära
fast det finns impregnering av modernare sort.
Men det luktar så gott när man kommer nära
och den doften behövs när sommarn är kort -
för hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den
och jag fick rå om den.
Då gömde jag
små sommarminnen gömde jag.
Tjärdoft som kändes
i solen som brändes gömde jag.
 
Jag gjorde en liten visa att sjunga
när sommarens båtar har glidit förbi
och isarna ligger tjocka och tunga.
För visor kan längta och längtar gör vi -
för hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
och äntligen kom den
och jag fick rå om den.
Då gömde jag
små sommarminnen gömde jag.
Maskros som tändes
och tjärdoft som kändes gömde jag.
 
OM MASKROSOR OCH TJÄRDOFT
Text (och musik): Carl Anton  Axelson


http://web.comhem.se/~u98400668/kultur/tjarbranning.html  



Tjärdal i Algotstorp, Lycksele, Västerbotten i mitten av 1930-talet. Tjärveden är utlagd och skall täckas av torv. Därefter tänds tjärdalen på. En gång i tiden brände västerbottningarna mest tjära i landet, tjära som till stor del gick på export.

Klicka på bilderna för att se varifrån de hämtats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...