14 februari 2016

Hjärtats dag

Vid avenue de Neuilly
Där ligger ett slakteri,
Och när jag går till staden,
Jag går där alltid förbi.

Det stora öppna fönstret
Det lyser av blod så rött,
På vita marmorskivor
Där ryker nyslaktat kött.

I dag där hängde på glasdörrn
Ett hjärta, jag tror av kalv,
Som svept i goffrerat papper
Jag tyckte i kölden skalv.

Då gingo hastiga tankar
Till gamla Norrbro-Bazarn,
Där lysande fönsterraden
Beskådas av kvinnor och barn.

Där hänger på boklådsfönstret
En tunnklädd liten bok.
Det är ett urtaget hjärta
Som dinglar där på sin krok.

August Strindberg


ETT URTAGET HJÄRTA ur diktsamlingen Sömngångarnätter från 1884.
 Bloggliv.
.
.

3 kommentarer:

  1. Viola, vad bjuder du inte om storslagen dikt av självaste och ett hjärta därtill! Som en kontrast till dagens hjärta tänker jag!
    Ska klicka på bloggliv nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en kontrast men väl fördjupning. Hjärta - kärlek - smärta...

      Radera
  2. Nu gav du mig en omgång av tungvrickeri där på bloggliv - måste återkomma! :-)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...