4 februari 2016

Strömbrytare av bakelit

Ibland försöker man gå över ån efter vatten. Helt i onödan.

Den gamla svarta vippströmbrytaren av bakelit som sitter i garderoben, min "walk-in-closet", gick sönder i somras. Den har en "vippa" lika den till höger, en vippa som inte fjädrade tillbaka. Jag fotograferade den i telefonen för att ha utseendet till hands den för att kunna leta efter rätt sort. För jag ville absolut använda en likadan (som ju inte längre tillverkas). Min man hade svårt att förstå att utseendet kan vara minst lika viktig som funktionen ;-) Varför inte en vit kantig sak som finns att köpa överallt. Nix.

Kollade på second hand-affärer, byggnadsvårdsbutiker, ja där jag passerade. På Tradera brukar det finnas mycket intressant. Men just då ingen strömbrytare av denna sort.

Efter ett par månader tittade jag runt för att leta något i mitt arbetsrum - vad hittar jag på en undanskymd plats om inte två gamla strömbrytare som jag samlat på mig för länge sedan i mitt sydligare boende för att ha en samling av strömbrytare från olika tidsepoker. Där fanns den ju! Jag, som var beredd att betala en bra slant för att få tag i en sådan där bakelitströmbrytare, slapp detta. :-)

Nu är bakelitströmbrytaren på plats som om inget hänt.
.
.

5 kommentarer:

  1. Den som spar *hon* har ;-)
    Ibland är det bra att spara även om skåp och lådor blir fulla med bra och ha grejer...

    Caroline C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt värdefulla grejor är bra att spara, haha...

      Radera
  2. http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/utanpaliggande-svart-bakelit/info/product/711-101-stroembrytare-trapp-vipp/ är väl det närmaste man kommer i nyproducerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funktionen densamma, formgivningen annorlunda. Inte tillräckligt för mitt behov just på den platsen där den skulle sitta :-)

      Radera
  3. Man ska spara! På (nästan) allt! ;)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...