29 november 2016

Gåtfullt

Den här gåtan, och andra, ställdes jag som barn inför de kvällar då familjen var samlad efter att jobbet i ladugården var avklarat för dagen. Det var innan tv:ns tid. Gåtor av olika slag förnöjde oss, vissa var så ålderdomliga att jag inte förstod alla ord de bestod av och än mindre innebörden. Men den här är solklar :-) Det handlar ju om en favorit.

Två står i sky
två står och ly
fyra visar vägen i by.
Fyra gångare
fyra slångare
och en efterslängare.
Vad är det?
.
.

5 kommentarer:

  1. Spännande med gåtor men denna förstår jag inte riktigt.
    Vill gärna få lite hjälp med ordet "ly" så att jag kan klura lire.
    Slängare, vad kan det vara? Har aldrig hört det förut men efterslängars borde vara eftersläntrare?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ly=lyssna, ska betyda två uppåtstående öron :-) Ly sa/säger man här om att uppmärksamt och stilla lyssna efter/på något.

      Kanske är slångare och efterslängare hittepåord eller rejält gamla ord.
      Efterslängaren i gåtan kommer sist och slänger hit och dit, alltså en eftersläntrare som du skriver. Men den sitter fast förankrad med det övriga ;-)
      Slångarna slänger. Kanske är det ett ljudhärmande ord.

      Nu ska du få den på blekingemål, hittade den i en nyinköpt antikvarisk bok:
      Fyra hängande,
      fyra dängande,
      två står i ly,
      två står i sky,
      två visar vägen till by
      och en laskar bakefter.

      (Varför bara 2 visar vägen till by fattar jag inte.)

      Lycka till med gåtan Lilian!

      Radera
    2. Det var inte lätt.
      Har engagerat flera i min omgivning. Vi funderar fortfarande!

      Radera
    3. Nä, det är lite knepigt :-)
      Två horn
      två öron
      fyra ben som visar vägen i by.
      Sen det konstiga:
      fyra gångare(=ben) igen (fast i den blekingska varianten är det två (=ögon) som visar vägen till by)
      fyra spenar
      och en slängande svans

      gör en ko. Mitt favoritdjur :-)

      Radera
  2. Oops, läste just nu texten och svaret lite högre upp.
    Vi som funderat har diskuterat om svaret var kon men kom fram till att det kunde det inte vara men nu vet vi. Tack för denna roliga klurighet! 👍🏼

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...