23 november 2017

Om skogsbränder

Brand nära vindkraftverk

Lokalt.
Räddningstjänsten larmades på onsdag förmiddag om en brand i en skogsmaskin.



SOS Alarm uppger att branden uppstod nära ett vindkraftverk på Gabrielsberget i Nordmaling.
- Hela hytten på skogsmaskinen har i det närmaste brunnit upp. uppger räddningschef Conny Eriksson till VK.
- Nu har vi inriktat oss på att rädda dieseltanken och däcken, och är i det närmaste klara med det.
Ett mindre utsläpp av motor- och hydraulolja uppstod i samband med branden.
- Men det mesta har brunnit upp, och vi har informerat miljö- och hälsoskydd om läget, som vi betecknar som gott, säger Conny Eriksson.
Ingen person kom till skada vid branden.

Bo Wallin
Publicerad 8 november 2017.

***

Intressant att journalisten nämnde att branden uppstod nära ett vindkraftverk. Varför!??? Ett geografiskt landmärke?

Att skogsbrand kan uppstå på grund av tillbud med skogsmaskiner känner vi till genom storbranden i Västmanland 2014. Brand kan även uppstå i ett vindkraftverks turbin och gnistorna spridas långt. Som hemmansägare gäller det att ha sin skog försäkrad mot brand - det finns fler än en orsak till att det kan börja brinna. 150 meter från min skogsmark står närmaste vindkraftverk på Gabrielsberget. Jag, och flera med mig, har därmed inskränkt nyttjanderätt till vår egen mark.

(Var finns ett företag liknande detta i hemkommunen? Där spåren av maskiner inte förskräcker även om marken inte är tjälfrusen vilket den inte var där den 8/11. Ett sådant företag skulle jag kunna tänka mig att anlita. Nostalgisk romantiker utan verklighetsförankring skulle jag kunna tänka mig att mitt epitet är där hemma i norr.)
.
.

2 kommentarer:

  1. När vi skulle försäkra vår skog protesterade jag högljutt mot kravet på maskinell markberedning. "Men markberedning med grisar, då?" frågade jag. Man tycker ju att det borde ligga i försäkringsbolagens intresse att minska risken för skogsbrand. Men nej, markberedning kan tydligen endast utföras med hjälp av maskiner. Jag morrar fortfarande.
    /Sara H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många bestämmelser (och lagar) som ligger efter oss som befinner oss i framkant!

      Radera

Tyck till om du vill...