2 november 2017

Danskt kunnande

Kände för att visa något nybyggt i en känslig äldre miljö.

Här har arkitektkontoret Lundgaaard & Tranberg i København lyckats väldigt väl. Nytillskottet stod klart 2016. Det röda teglet är framtaget i Danmark speciellt för denna byggnad, Kannikegården, intill domkyrkan i Ribe. Den nya byggnaden täcker en äldre ruin samt de troligen äldsta kristna gravarna i landet.

 
 
Bilderna har varit presenterade i magasinet Petersen Tegl nr 35/2016. Jag föll direkt för det nybygget. Kanske blir det mitt nästa danska besöksmål?  Gammal anrik domkyrka, arkitektoniskt väl utförd tillbyggnad, bra anpassning till den gamla kulturmiljön. Och en arkeologisk utgrävning med ruin som visas. Det är allt som behövs för att få mig rejält intresserad.
.
.

2 kommentarer:

  1. I jakten på ett gammalt inlägg hittade jag detta som jag missat tidigare. Härlig byggnad i fint sällskap! Tegelspånen är helt magiska! Svårt att inte falla för detta.

    /Sara H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett fint tillägg till den äldre miljön. Materialen samarbetar men det nya tilläget är självständigt och talar för sin tid. God arkitektur tycker jag också.

      Radera

Tyck till om du vill...