28 februari 2018

Härlig hästskjuts

Så här kan det ha sett ut då Jacob Isaks´n och hans hustru Ulrika Christiansdotter kom körande vintertid, alltså min morfarsmormorsföräldrar. Eller kanske morfars föräldrar Clara och Johan Olof.

https://www.facebook.com/vallbyfriluftsmuseum/videos/1628470107190478/
https://www.facebook.com/vallbyfriluftsmuseum/videos/1628470107190478/
Bilderna kommer från Vallby friluftsmuseums facebooksida där en kort video är inlagd för att locka barnfamiljer till friluftsmuseet under sportlovsveckan. KOLLA HÄR.

.
.

2 kommentarer:

  1. Jag måste berätta att i en sådan låda åkte jag i när jag var liten pojke. Mina föräldrar var lantbrukare och häst fanns ännu på gården på 50-60-talet. Lådan fylldes med halm eller ev. hö och så bäddades vi barn ned under en fårskinnsfäll och så bar det iväg till julfrämmandes. Jag vill minnas att den kallades sandlådan eftersom den tidigare använts för att köra fyllning vid vägbyggen. Morfar hade byggt den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lyckans ost är vad du är!!! Tack så mycket för den berättelsen.

      Vem som byggt den som finns här vet jag inte men att den finns kvar tackar jag föregångarna för.

      Radera

Tyck till om du vill...