25 november 2010

Spisar att gilla

Än en gång - min favoritspis. Den emaljerade elektriska spisen Husqvarna Norrahammar.

Den har en kokplatta utbytt. Det är den lilla uppe till vänster med en fördjupning mitt på, ursprungligen var samtliga plattor helt plana. Det gällde att ha kastruller med plan botten för att ta till vara på elenergin på bästa sätt.


Här på övervåningen var el energikällan för matlagning. Hos mormor och morfar på bottenvåningen fanns en vedeldad järnspis. Jag minns, att då den byttes ut fick "skrot-Mickel" bårda Runnvik ta hand om den. Järnspisen byttes till en vitemaljerad Husqvarna med vattentank, ni vet. Bredvid den stod en likaledes vitemaljerad panna som var ansluten till radiatorenas vattensystem och värmde upp hela huset. Senare köpte morfar och mormor en elektrisk bänkspis med ugn.

I förra månaden kom jag helt oförtänkt över just en så´n där vitemaljerad Husqvarna vedspis med vattenbehållare. Jag förbarmade mej över den sotiga och otvättade tingesten som bara var till besvär för ägarna som skulle frakta den till tippen. Nu är den min, min käre man såg inte odelat förtjust ut då jag svängde in på gården med bilen och glatt presenterade Husqvarnan i skuffen för honom. Vi lagrar den för framtiden och jag är lycklig och drömmer om en framtid med den på bottenvåningen i huset morfar byggde. En murad spiskåpa fanns över järnspisen, den har jag aldrig sett eftersom den togs bort 1948-50. En gammal släkting berättade om den i år i oktober, om hur hon mindes första besöket hos mormor och morfar omkring 1940. Vad bra, nu vet jag att spiskåpen var murad. Det visste jag inte förut.

Denna bild på en Husqvarna emaljerad vedspis 3027 har jag hittat i en DN-artikel om vedspisar. Artikeln är värd att läsa!

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Har du sett den fantastiska dokumentären "Gubben i stugan"? Där visas många klipp när han, gubben, använder sin vedspis med vattenbehållare.
    Ljuvlig film som SVT visat flera gånger.

    SvaraRadera
  2. Jajamen Marieberg, flera gånger har jag sett tv-filmen där man får följa gubben under ett helt år. En mycket naturnära och rofylld film. Jag ska bli "tanten i stugan", jag ;)

    SvaraRadera
  3. Roligt att många fortfarande vill använda gamla ting. Själv bor jag nästan exakt mitt mellan Norrahammar och Husqvarna. :)

    Tittade precis runt lite på 'nätet' och ser att bruket i Norrahammar fortfarande verkar vara i drift, men numera tillverkar man tydligen utemöbler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kommentar har jag bevisligen missat. Tänk så levande hela landet var förritin. Ja, man behöver inte ens gå väldigt långt tillbaka, jag minns det ju ;-)

      Radera
  4. Wow fantastisk spis ! Mina morföräldrar hade förstås vedspis i stugan och den har vi fortfarande kvar. Ett utmärkt flerfunktionssystem som använder väldigt litet ved och ger mycket värme. Perfekt när man kört upp från Stockholm och behöver värma stugan och laga mat.
    /Joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Joakim! Och permanentboende har vedspis som extra försäkring om elavbrott skulle inträffa, det är smart. Har du sett fb-gruppen "Vi som har vedspis"?

      Radera

Tyck till om du vill...